سفارش تبلیغ
صبا ویژن

باحال

اهمیت اسباب بازی و انواع اسباب بازی ها

    نظر

بچه ها با یکدیگر کاملا در زمینه بازی و اسباب بازی متفاوتند برخی سختگیرند ، برخی آداب و مراسمی برای بازی دارند ، برخی سخت در گیر بازی می شوند و برخی تکرار بازی را دوست دارند و برخی مایل به تغییر و تنوع هستند . باید همه اینها را محترم شمرد . ولی اکثرکودکان از اینکه دیگران به بازی آنها نگاه می کنند بسیار خوشحال می شوند . تعریف و تمجید نیز به آنها احساس خوبی می دهد .

اگر کودکی خواست که وارد بازی او شوید باید این نکته را بخاطر بسپارید که شما حق دخالت و اعمال نظر شخصی در بازی او را ندارید و باید به میل و نظر آنها بازی کنید . اگر خواسنید پیشنهادی مطرح کنید با این جمله باشد که : “اگر دوست داری یا اگر دلت خواست…”

تولد تا 6 ماهگی

لبخند و غان وغونی که کودک در پاسخ به والدین از خود بروز می دهد نشان دهنده این است که این محرکها برای او لذت بخش هستند .او به سرعت یاد می گیرد چگونه توجه مراقبین خود را جلب کنند .

البته حرکات آنها در ابتدا غیر ارادی است .در 6 هفتگی نگاه می کند ، گوش می دهد ، صدا در می آورد و بدن خود را به حرکت در می آورد هماهنگی دست و چشم در هفته دهم تا دوازدهم صورت می گیرد و می تواند روی شکم بخوابد ، چنگ بزند و از حرکات انگشتان خود لذت ببرد . اول جغجغه را محکم در دست می گیرد و به طرف صورت خود می برد .در 14 هفتگی است که می تواند آنرا نگه دارد و مستقیم به آن نگاه کند . حدود 18 هفتگی قادر است خود را به سمت اسباب بازی بکشاند و آنرا بگیرد .و حدود 5 و نیم ماهگی به وجود پاهای خود پی برده و با آنها بازی می کند . در این سنین مهمترین بازی با کودک ماساژ دادن اوست .

بازی های هفته اول : حرف زدن با کودک ، صداهای مختلف در آوردن از طریق دهان ( تق تق و پخ پخ و..) ، نوازش دادن و تحریک حسی کردن

بازی های هفته دوم : روشن و خاموش کردن لامپ اتاق ،

هفته سوم : در تاریکی با چراغ قوه روی دیوار بازی کردن ، لب نوزاد را تحریک کردن با انگشت ، سر ا آرام دور و نزدیک کردن ،

هفته چهارم : حرکت جلو عقب انگشت و در پایان یک ماهگی زنگوله ای را به طرف راست و چپ بردن و صدا در آوردن از آن .

یک تا چهار ماهگی : غلغلکهای ساده کف پا و دست مثل لی لی لی حوزک ، پخش موسیقی ، آواز خواندن ، آویزه های رنگی و صدا دار درست کردن بالای تخت نوزاد ، شکلک در آوردن ،

از سه ماهگی می توانید او را بر روی شکم خوابانده و اشیایی را کمی دور از او قرار دهید تا تلاش کند به آنها برسد .

از چهر ماهگی کودک توانایی بازی با خودش را یاد می گیرد و از این سن است که می تواند دستش را به طرف چیزی که می خواهد دراز کند ، و با دو دست شیئی را بگیرد . تحریک حس لامسه مثل نرمی و زبری و سردی و گرمی و.. مهم است . از این سن بازی داله موشه باید شروع شود .

از پنج ماهگی می توانید به او غلط زدن بیاموزید .و با او آب بازی کنید .

6تا 12 ماهگی

کودک در این سن می تواند مفاهیم ساده را در ذهن نگه دارد و خودش قسمتهای مختلف بدنش و اطرافیانش را بشناسد . او از دیدن اشیاء، بررسی آنها ، گذاشتن و در آوردن آنها از جعبه و جستجو برای چیزهایی که پنهان شده اند لذت میبرد . او صدا ها را تقلید می کند و کم کم راه خواهد رفت .

اسباب بازی های مناسب 6تا 12 ماهگی
کتابهایی از جنس مقوای ضخیم، توپ ، اسباب بازی های متحرک ،جغجغه های پایه دار،مکعب های بزرگ و نرم ،حیوانات عروسکی ، سطل ، لیوان ،قوطی ، جعبه و…

مکعب بازی

12 تا 18 ماهگی

با تسلط به راه رفتن او دوست دارد به دنبال شما راه بیفتد و کارهای شما را تقلید کند و با داشتن بعضی مهارتهایی که به دست آورده است از کار کردن با اشیایی که توانایی های دستی او را به کار می گیرند بسیار خوشحال می شود . همچنین حالا که او بعضی کلمات را می گوید و درک می کند از گوش دادن به داستانها لذت خواهد برد .

اسباب بازی های مناسب 12 تا 18 ماهگی
کتاب ، جعبه موزیکال ، پازلها ، وسایل نقلیه ( خصوصا جدا شونده ها ) ، لوازم رنگ آمیزی ( رنگهای خوراکی ) اسباب بازی های روی هم چیدنی ، اسباب بازی های کشیدنی ، هل دادنی و در هم رونده .

18 تا 24 ماهگی

کودک تا دو سالگی اگر چه دوست دارد با دیگران بازی کند ولی علاقه ای به مشارکت با آنها ندارد و زمان طولا نی تری را با خودش و اسباب بازیهایش که به تنهایی از عهده آنها بر می آید و می تواند با آنها رفتار بزرگتر ها را تقلید کند می گذراند .

اسباب بازی های مناسب 18 تا 24 ماهگی
عروسکها ، اسباب بازی ها چکش کاری و ضربه زدنی ، نخ کردنی ، قابل دسته بندی ، ضبط صدا ، اسباب بازی های چرخدار و کشیدنی ، خمیر های بازی ، اسباب بازی های موزیکال ، تلفن اسباب بازی .

2 تا 5 سالگی

کودک در این سن به طور مداوم به استقلال ، کنترل زبان و مهارتهای جدید دست پیدا می کند او مفهوم احتیاط را درک نمی کند و به نظارت بیشتری نیاز دارد . او دوست دارد تا با اشیاء چیزهایی بسازد و خراب کند و چیزها را در کنار یکدیگر قرار دهد یا از هم جدا کند . او از تمام چیز هایی که توانایی های او را مورد آزمایش قرار می دهند لذت می برد . بیاد داشته باشید در تمام سنین از اسباب بازی هایی که کودک توانایی کار با آنها را ندارد نباید استفاده کرد( ماشین کنترلی و…) .

اسباب بازی های مناسب 2 تا 5 سالگی
پوشیدن لباس شخصیت های مختلف ، اسباب بازی های ساختنی ، رنگهای لعابی ، آب رنگ ، قیچی پلاستیکی و کاغذ ، بازی های ساده ، پازلهایی با قطعات درشت ، ابزارها و لوازم خانه داری ، کارهای دست.

انواع اسباب بازی ها
بسیاری از ما والدین برای جبران کودکی خود شروع به خریدن اسباب بازی های جور وا جور می کنیم و آنقدر اسباب بازی در اختیار کودک می گذاریم که او نه تنها گیج می شود بلکه از هیچکدام لذت نمی برد . این کار باعث می شود شما اسباب بازی بیشتری برای او بخرید و این سیکل ادامه می یابد . پس از مدتی متوجه می شوید کودک شما از هیچ چیز لذت نمی برد . این مسئله باعث می شود کودک در دوران نوجوانی برای لذت بردن از به کارهای خطر ناک روی آورده یا از داروهای محرک برای ایجاد لذت استفاده کند .

قانون اسباب بازی این است که نباید بیش از 10 اسباب بازی در اختیار کودک باشد . و هر از گاهی این 10 تا را با 10 تای دیگر عوض کنید تا اسباب بازی ها همیشه برای او تازگی داشته باشند .

اسباب بازی های ساختنی
اسباب بازی های ساختنی بسیار با اهمیت هستند خصوصا آنهایی که می توان خراب کرد و دوباره ساخت (لگو) . برخی از کودکان بعد از اینکه چیزی را ساختند مایل به خراب کردن آن نیستند زیرا ترس از این دارند که دوباره نتوانند آن را بسازند . می توان به آنها اطمینان داد و از آنها خواست خودشان با دست خود آنها را بپاشند و حتما همان زمان از آنها بخواهیم آن را سر هم کنند تا به این نتیجه برسند که آنچه را خراب کردند امکان ساخت مجدد او را دارند .

امریکا و ژاپن بزرگترین تولید کنندگان اسباب بازی الکترونی در جهان هستند ولی کمترین میزان مصرف اسباب بازی های الکترونی را در بین خودشان دارند چرا که معتقدند اگر کودک از الان با این نوع اسباب بازی ها کار کنند تفکر خلاق آنها شکل نمی گیرد و در عوض ساده ترین وسایل بازی را در اختیار کودکان خود قرار می دهند تا خلاقیت آنها را تحریک کنند .

یک قل دوقل ، دلی موشه لی لی حوضک خواص درمانی دارند و بسیاری از اختلالات را درمان می کنند . اسباب بازی های ساده کودک را خلاق می کند نه اسباب بازی های پیچیده . اسباب بازی های پیچیده ای که کودک نمی تواند با آنها بازی کند احساس من نمی توانم در کودک ایجاد کرده و اعتماد به نفس او را خدشه دار می کند .

او با اسباب بازی خود تنها بازی نمی‌کند، بلکه اسباب بازی را تبدیل به موجودی جاندار می‌کند که با او دوست می‌شود، دعوا می‌کند، درد‌ دل می‌کند، نصیحت می‌کند، نگرانی‌هایش را در میان می‌گذارد و استرس خود را تخلیه می‌کند.

پیچ و مهره پیچیدن ، وسایلی که خراب شده را باز کنند . سفال گری ، ماسه بازی ، استفاده از لوازم دور ریختنی.انجام این نوع بازی ها در پرورش خلاقیت در کودک نقش وافری دارد .

اسباب بازی های آموزشی
شامل لگو ، پازل ، تخته وایت برد ، ابزار آلات موسیقی

به طور کلی اسباب بازی های آموزشی دو هدف عمده دارند:1- سرگرمی 2- توسعه مهارتهای کودکان

در خرید اسباب بازی باید این اصول را رعایت کنید

مهمترین فاکتور برای خرید اسباب بازی این است که کودک بتواند بر آن مسلط شود .
هرچه اسباب بازی واقعی تر باشد برای او بهتر است
وسایلی که او می تواند با آنها از شما تقلید کند و نقشهای مختلف را ایفا کند
هر چه اسباب بازی ساده تر باشد خلاقیت کودک را بیشتر می کند سعی کنید بیشتر ازوسایل دور ریز خانه استفاده کنید .
از مارکهای معروف استفاده کنید چون میزان سرب آنها کنترل شده است
اسباب بازی گران قیمت نباشد .
عدم شناخت مراحل رشدی کودک موجب می شود پدر و مادر نیازهای مربوط به دوره های کودک خود را نشناسند و ندانند چه بازیی یا چه اسباب بازیی برای سنین مختلف کودک مناسب است . انتخاب نا صحیح اسباب بازی می تواند به اعتماد به نفس کودکتان صدمه وارد کند . به عنوان مثال کودک از یک سالگی به بعد دوست دارد هر اسباب بازیی را که به او میدهید به اجزای تشکیل دهنده آن تبدیل کند . والدین ناآگاه برای کودک خود در این سنین اسباب بازی سفت و سختی را خریداری کنند و کودک هر چه تلاش می کند نمی تواند آن را قطعه قطعه کند و از این جا احساس ناتوانی است که اعتماد به نفس کود ک را کاهش می دهد .

کودک یک ساله به دلیل نداشتن حس تخیل نمی تواند با اسباب بازی بازی نماید او تنها با ابزار حس و هوشی که در اختیار دارد می تواند از شما تقلید کرده و صرفا با وسایل واقعی بازی کند . این در حالی است که از سه سالگی به بعد که تخیل در او شکل می گیرد او قدر خواهد بود با اسباب بازی غیر واقعی بازی کرده و با تخیل خود بپندارد که آن شی ء واقعی است . با اوج گیری تخیل در کودک می تواند یک شی ء را به انواع و اقسام وسایل تبدیل کند و از آن لذت ببرد ( چوب دستی که می تواند به ماشین ، هواپیما و… تبدیل شود .)

خراب کردن اسباب بازی
تا سه سالگی کودک آمادگی این را پیدا می کند که در بازی وسایل را خراب نکند و بازی تخریبی جنبه سازندگی پیدا خواهد کرد . تا قبل از سه سالگی باید وسایلی برای کودک تهیه کرد که بتواند آنها را تکه تکه کند.

بیاد داشته باشید اسباب بازی برای خراب کردن است ، زمانی خراب کردن اسباب بازی نشانه یک مشکل است که همان روز اول خرید یا فردای آن روز و قبل از اینکه خوب با آن بازی کند آن را خراب می کند . معمولا بچه ها با اسباب بازی جدید خوب بازی می کنند و بعد که حسی نسبت به آن ندارند و یا چیز جدیدی از آن نمی گیرند دوست دارند آن را به اجزای تشکیل دهنده آن تقسیم کنند و این برای حس کنجکاوی و رشد خلاقیتش مفید است .

سعی کنید اسباب بازی گران قیمتی برای او نخرید .چرا که با خراب کردن آن شما ممکن است او را سرزنش کنید .

کودکی که قبل از بازی کردن با اسباب بازی آن را خراب می کند احتمالا این حرکت یعنی مخالفت با پدر و مادر است . برای رفع این مشکل در صورت خراب کردن اسباب بازی واکنشی نشان ندهید و زمانی که او تقاضای اسباب بازی جدید کرد بگویید من برای تو اسباب بازی نمی خرم چون آنها را خراب می کنی اگر خواستی اسباب بازی بخرم باید اسباب بازی قبلی را به من نشان دهی و در صورتی که آن را خراب نکرده بودی برای تو یک اسباب بازی جدید خواهم خرید . عصبانی نشوید و قاطعانه سر حرف خودتان بمانید . در ضمن بدون احساس نیاز و آوردن امتیاز لازم برای کودک اسباب بازی نخرید .

منبع:تفریحی